Yönetim Kurulu Karar Defteri Nedir? yani uzun adıyla Yönetim Kurulu Karar Defteri, her şirkette tutulması zorunlu olan bir defterdir. Karar defteri ve diğer ticari defterler birçok kişi tarafından gereksiz olarak görülse de içerisinde oldukça önemli bilgileri ve beraberinde kuruluş ile ilgili oldukça önemli kararları içinde ihtiva eden resmi defterlerdir. Karar Defteri resmiyete dökülmüş karaları yazılı hale getiren defter denilebilir. Başta bilinmesi gereken Yevmiye Defterinden veya Defter-i Kebirden çok farklı bir defterdir.
Yönetim Kurulu Karar Defterlerine şirket içerisinde alınan karalar resmi bir dille işlenmesi zorunludür. Türk ticaret kanununun 64. Maddesi gereğince Yönetim Kurulu Karar Defterleri kanunlar nezdinde zorunlu olarak tutulması gerekmektedir. Defter tutmayan şirketlerin yasal olarak suç işlendikleri var sayılmaktadır.
Bu defterin tutuluş amacı ilgili mercilerce ve üçüncü şahıs kişiler tarafından incelenmeye tabi tutuldukları durumda şirket veya muhasebe amacı ile güdülen kayıtlara şirkete ait işlemlerin denetlenmesi ve kontrolünün sağlanması söz konusudur. Yönetim Kurulu Karar Defterine bakıldığı zaman şirket ile ilgili olarak geçmiş dönemlerde verilen kararlar ve yapılan değişiklikler anlaşılabilir.
Şirket herhangi bir değişiklik yapacağı zaman karar defteri içerisine durumu belirten bir metin yazar. Eğer yapılan bu değişiklik için noter tasdiki gerekiyor ise karar yazıldıktan sonra notere müracaat ederek ilgili kararın tasdik ettirilmesi gerekir. Örneğin Limited şirketlerde adres değişiklikleri veya hisse devirleri yapılacağı zaman karar defterine karar alınarak noterden tasdik ettirilmesi zorunlu bir durumdur. Sonrasında ise ticaret sicil müdürlüklerine başvuru yaparak işlem sonuçlandırılır.
Yönetim Kurulu Karar Defterlerinin açılış şeklinde noter imzalı ve gözetmen ile olması önemle teşkil edilir. Kapanış izni de yine noter huzurunda gerçekleşmektedir. Bu defterin tüm kayıt stilleri kesinlikle Türkçe’den vazgeçmeyerek okunaklı bir şekilde tutulmalıdır.
Bu defter de ki belirtilen tüm hususlar açık ve net bir şekilde belirtilmelidir. Defterin sayfa numaraları önceden belirlenmiş olması gerekmektedir. Defter içerisi kanunlara uygun bir şekilde hazırlanıp önceden onaylanmış olması gerekmektedir. Yönetim kurulu karar defterinde alınan kararlarda aşağıda verilen bilgileri içermesi zorunluluğu vardır. Bunlar;
Yönetim kurulu karar defterinde alınan karalarda bazı adaylar Online olarak da toplantılara katılabilirler. Bu durumda adayların aldıkları kararlar veya belirttikleri hususlar göz önünde bulundurulur. Son olarak adayın toplantıya Online olarak katıldığı da belirtilmelidir.
Toplantıda alınan tüm kararlar imzalı kağıtlar ve alınan kararlar karar defterine adayların önünde yapıştırılır ve son olarak imzalar tamamlanır. Adayların hepsi online olarak toplantıya katılmış ise bu toplantıda alınan kararlar adaylardan alınan elektronik imza işlemleri ile fiziki anlamda da toplantı karar defterine girilmesi zorunluluğunu bulunmaktadır.
Bazı adayların elektronik ortamda katılımı, bazı adayların ise gerçek suretle katılımları ile gerçekleşen toplantılarda online katılan adaylardan alınan güvenli imza ile gerçek ortamda alınan imzalar gerçek ortamda da toplantı karar defterine geçirilmelidir.
Kurulda yer alanlardan birinin sunmuş olduğu öneriler kanunen belirtilen üzerine ıslak imza ile imzalanır ve karar defterine yapıştırılmalıdır. Her üye kendine has öneride bulunup şerh yazma talebinde bulunabilir bu talep reddedilemez ve geri çevrilemez bu anlamda geri çevrilme aşamasında suç işlenme durumu sayılmış olabilir. Ve yazılan şerhler yazan kişi yani şerh sahibi dışında kimse tarafından değiştirilemez.
Limited Şirket Karar defterleri tam olarak kullanım yılında bitmemiş ise geri kalan miktarı gelecek yıllarda hiçbir işlem yapmadan kullanılabilir. Ancak Anonim Şirket Karar Defterleri her yıl sonunda noter tarafından kapanış tasdikinin gerçekleşmesi ve bir sonraki dönemde bu defterler kullanılabilir hale gelmeleri için açılış onayının yapılması gerekir.
Yarım kalan toplantı karar defterlerini kullanmak oldukça riskli bir işlemdir ve yarım kalan Yönetim Kurulu Karar Defterinin işleme almak çoğu bilirkişi tarafından önerilmemektedir. Toplantı karar defterleri toplantı işlemleri ve toplantı yerleri için de oldukça farklılık göstermektedir.
Toplantı içeriği ve amacına uygun olarak karar defterleri ebatlarındaki farklılık söz konusudur. Karar defterleri genellikle kullanım aşamasına göre en çok şirketlerin kullandığı yönetim kurulu ve müdür, müdür yardımcıları tarafından kullanılan defterler niteliğindedir.